Общи условия на кампания „България дарява“
Настоящият документ определя реда и условията за провеждане на кампанията „България дарява“ (Кампанията) и регламентира отношенията между Организаторите и организациите, участници в Кампанията.
Организатори на Кампанията
Кампанията се организира по инициатива на 12 организации с нестопанска цел, приели Меморандум за реализиране на съвместна инициатива „България дарява“ на 1 декември 2017 г. с основни цели:
- Да се популяризира дарителството в страната;
- Да мотивира повече хора да даряват;
- Да се повиши доверието към неправителствените организации (НПО);
- Да се повиши капацитетът на НПО в България да представят каузите си и да набират средства.
Организатори на Кампанията са:
- Български дарителски форум
- Български център за нестопанско право
- Български фонд за жените
- Българско дружество за защита на птиците
- Международна награда на херцога на Единбург-България
- Национална мрежа за децата
- Център за приобщаващо образование
- Фондация „Заслушай се“
- Фондация „Светът на Мария“
- BCause: в помощ на благотворителността
- WWF – Световен фонд за дивата природа, Дунавско-Карпатска програма България
- УНИЦЕФ България
В Кампанията може да се включат и други организации, които споделят целите и принципите на Кампанията и се ангажират да прилагат правилата и регламента на Кампанията.
Срок на провеждане
Кампанията се провежда всяка година в периода от 22 до 31 март включително.
Условия за участие в Кампанията. Кой може да се включи в кампанията „България дарява“?
За участие в кампанията се допускат следните типове организации:
- Организации, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, които са регистрирани в обществена полза;
- Читалища;
- Училищни настоятелства с регистрация по ЗЮЛНЦ;
- Междуправителствени организации (УНИЦЕФ и т.н.)
Организации, които няма да бъдат допуснати за участие в кампанията, са:
- Юридически лица, регистрирани по Търговския закон
- Здравни заведения
- Политически партии и/или организации, обвързани с политически партии
- Държавни и местни власти
Организацията, която желае да участва в кампанията, трябва да отговаря и на следните критерии:
- Репутация и надеждност;
- Мисията на организацията и дейностите й да съответстват на общите ценности толерантност и недискриминация и да изключват расизъм, призиви към насилие и политическа пропаганда;
- Да има собствена интернет/facebook страница, на която са представени целите и дейността й, както и съставът на управителния орган на организацията и контакти на оперативния екип;
- Да има актуални канали за набиране на дарения – банкова сметка, дмс, виртуален пос терминал, epay, pay pal, кампания в дарителска платформа и т.н.
- Да има публичност на осъществените дейности в медии и/или онлайн или качен онлайн отчет за годините на съществуване; за организации на повече от 3 години – да има публикувани годишни отчети за дейността и финансови годишни отчети;
- Да има организационен капацитет за изпълнение на ангажиментите й в рамките на кампанията „България дарява“ – план за провеждане, отговорник, материален и финансов ресурс.
Каузите, с които организациите участват в кампанията, трябва да отговарят на следните критерии:
- Съответстват на общите ценности толерантност и недискриминация и изключват расизъм, призиви към насилие и политическа или религиозна пропаганда;
- Обвързани са с мисията и основните цели на организацията;
- Не са обвързани с партийни идеи и цели;
- Допринасят за постигане на положителна промяна и ефект за развитие на обществото и околната среда;
- Не представляват по своята същност кампании за набиране на средства в полза на едно лице (напр. лечение,индивидуална стипендия, индивидуален проект);
- Нямат за цел разпределяне на печалба;
- Предполагат реализиране и постигане на междинни резултати в рамките на 12 месеца след старта на кампанията „България дарява“.
Механизъм на Кампанията
Етапи на организиране и провеждане на годишните издания на Кампанията:
- Организационен етап – включва изработване на визия и комуникационни материали от Организаторите, кандидатстване и подготовка на организациите, участници в Кампанията, в т.ч. и планиране на съпътстващи събития и дейности за популяризиране.
- Кандидатстване за включване в кампанията
- Организацията-кандидат трябва да оформи желанието си да се включи в Кампанията в он-лайн форма, в която описва една своя кауза или дейността си, като упоменава за какво ще се изразходват набраните от Кампанията средства. Срокове за кампанията:
- До 15 декември 2019 г. – заявление за участие в кампанията;
- До 15 януари 2020 г. – одобрение на всички кандидатури;
- От 1 март – активна комуникация за предстоящата кампания;
- От 22 март до 31 март 2020 г. – България дарява (ежедневна отчетност за набраните средства);
- До 20 април 2020 г. – всяка организация-участник обявява точната сума на набраните средства;
- До 1 октомври 2020 г. – отчет за изразходване на средствата и постигнатите резултати.
- Организацията-кандидат трябва да приложи към момента на кандидатстване за участие в кампанията следните документи, удостоверяващи покриване на критериите за участие:
- Документ, показващ правната форма – прикачен
- Копие на устав на организацията – прикачен със заличени лични данни /ако има такива/
- Годишен финансов отчет за последната година
- Регистрационна форма за участие в кампанията „България дарява“
- Комисия за одобрение на кандидатури за участие на организации в Кампанията прави преглед на подадената информация и документи. Комисията взима решения с обикновено мнозинство.
- Оценката на кандидатурите се извършва на 2 етапа – оценка на административно съответствие на организацията и оценка за съответствие с останалите критерии на Кампанията.
- При необходимост, Комисията може да изисква допълнителни документи, за да разгледа и прецени допустимостта на организацията и каузата.
- Организациите трябва да заявят своето желание за участие за всяка годишна кампания. За целта е необходимо да актуализират регистрацията на организацията (ако има промени) и да попълнят информация за следващата/новата си кауза. Неодобрените през предходната кампания организации може да кандидатстват отново.
- Одобрените организации – участници получават от Организаторите:
- достъп до сайта на Кампанията и възможност за управление на част от съдържанието в техния профил;
- методическа подкрепа и насоки за по-ефективно представяне и участие в Кампанията;
- визуални материали с основните елементи на Кампанията.
- Организацията-кандидат трябва да оформи желанието си да се включи в Кампанията в он-лайн форма, в която описва една своя кауза или дейността си, като упоменава за какво ще се изразходват набраните от Кампанията средства. Срокове за кампанията:
- Подготвителен етап – Основната комуникация стартира на 1 март, когато се промотира кампанията България дарява.
- Основен етап – провежда се в рамките на седмицата 22.03. – 31.03. и включва активно популяризиране на каузите и организациите, участници в Кампанията, за мобилизиране на подкрепа и набиране на средства (реализиране на плана със събития). Основният комуникационен канал на Кампанията е уеб страницата www.bulgariadariava.bg
- Финален етап – обобщаване и популяризиране на резултатите, постигнати в Основния етап на Кампанията.
Инициаторите имат правото да изключат от кампанията всяка организация, която не спазва настоящия регламент. Решението се взима от Комисията с мнозинство
Ангажименти и отговорности на Организаторите на Кампанията
- Организаторите на Кампанията планират ежегодното издание на Кампанията, като са в основата на разработването на основните й комуникационни елементи.
- Организаторите излъчват Комисия за одобрение на кандидатури, която прави текущ преглед на постъпилите кандидатури и взима решение за включване на организации, участници в Кампанията. Комисията се състои от поне 5 члена, номинирани от организаторите, като една организация не може да номинира повече от един кандидат.
- Разработват и предоставят за ползване научастниците в Кампанията на промоционални и други материали.
- Представят и популяризират Кампанията.
- Представят текущите и крайните резултати от Кампанията.
Ангажименти и отговорности на организациите, участници в Кампанията
- При включването с в Кампанията организациите се съгласяват да спазват правилата на за комуникация, отчетност и взаимодействие с всички участници в нея.
- Организациите, участници в Кампанията използват етични модели на поведение, като не се допуска публично критикуване на останалите участници с цел злепоставяне и ползване на облаги (сравнителна реклама).
- Организациите, участници в Кампанията се ангажират да не провеждат подвеждаща или измамна реклама на своята кауза/дейност.
- Организациите, участници в Кампанията ежедневно обявяват приходите от дарения (включително привлечени доброволци, партньори и др.) в рамките на Кампанията, и окончателно обявяват точната сума на набраните средства и останалите привлечени ресурси в срок до 2 седмици след приключването й.
- При неочаквани обстоятелства, които изискват промяна на целта или са довели до промяна в статута на организацията, тя следва да уведоми своевременно Организаторите на Кампанията, както и своите съмишленици и дарители.
- Организациите, участници в Кампанията, прилагат обща визия в периода на Кампанията. Всяка организация, която се включи, ще промотира освен своята кауза и кампанията „България дарява“.
- Организациите се задължават да спазват авторските права за използваните материали и преотстъпват на „България дарява“ правото на ползване на материалите, използвани в рамките на Кампанията.
- Организациите се задължават да благодарят на своите дарители.
- Организациите се задължават да публикуват отчет за начина на изразходване на набраните дарения по време на „България дарява“ до 1 октомври на същата година.
- Организациите се задължават да определят лице за контакт с организаторите, което да отговаря на техните запитвания в раките на до 2 дни.
Комуникация
- Всички участници в Кампанията прилагат и използват по недвусмислен начин основните комуникационни елементи на Кампанията: лого, слоган и други ключови послания, предоставени от Организаторите, като не ги променят по вид, форма и същност.
- Комуникационните елементи и участието на организациите в Кампанията са поставени на видимо място на официалните уеб страници и в организационните профили на участниците в социални мрежи.
- Организациите – участници в Кампанията не се ангажират и не говорят от името на Организаторите относно процеса и резултатите от провеждането на Кампанията, освен в случаите когато писмено не са упълномощени от Организаторите.
- Организациите – участници в Кампанията ползват активно уеб страницата на Кампанията за популяризиране, както на своята кауза, така и за постигане целите на Кампанията.
- Уеб страницата на Кампанията следва да се използва като основен, но не и единствен комуникационен канал за популяризиране и мобилизиране на подкрепа. Организациите се ангажират да промотират активно Кампанията, като използват креативни механизми за привличане на съмишленици и дарения.
Други условия
- Забранено е публикуването на реклами на компании на уеб страницата на Кампанията. Организациите – участници в Кампанията, които имат сред своите съмишленици и дарители компании, могат да ги споменават в представянето си и в отчета за постигнатите резултати.
- Повторно включване в кампанията – за участие в следващо издание на Кампанията се допускат организации, които са приложили принципите и спазили Регламента на Кампанията в предходното й провеждане. Съществен елемент имат навременната отчетност, ясно споделените резултати и изразената признателност към съмишленици и дарители.